Fijne feestdagen!
Het antwoord zou voor een Ombudsman niet moeilijk moeten zijn. Want een Ombudsman onderzoekt altijd achteraf. De journalistieke Ombudsman komt altijd ná publicatie in actie. Nee, wij doen of vinden niets van tevoren. Hoe vaak we dat ook dit jaar weer geschreven hebben aan mensen die ons mailden…
Een eindejaarsbericht is meestal juist een vrolijke vooruitblik. Ook als die afkomstig is van iemand die alleen terug hoort te kijken. Eerst maar even terug dan, langs nieuws dat in onze mailbox tot vragen, opmerkingen en kritiek van het publiek leidde. Oorlog aan meerdere fronten en campagnes voor meerdere verkiezingen. Verrassende uitslagen, bij rechtszaken en klimaatverschijnselen. Lentekriebels, vaccinaties, oversterfte. Journalisten van de publieke omroepen deden er verslag van, en het publiek vond er wat van. Soms met een enkele rake observatie, soms met drie mails per dag.
Team Ombudsman onderzocht interviewtechnieken, bronvermelding, woordgebruik en wederhoor. Hield redacties een journalistieke spiegel voor. We verkenden de grenzen van satire en opinie. We analyseerden het nut van transparantie en de kansen voor kunstmatige intelligentie. Er kwam een opgefriste journalistieke code. 2023 was opmerkelijk. Het was een guur jaar in de wereld en ook het warmste jaar ooit.
Kan het dus alleen maar beter worden? De optimist zal het beamen, de pessimist ontkent het. Wij zijn vooral realistisch: we zullen weer genoeg mails ontvangen, en het zal van alles wat zijn. We zullen er voor publiek en makers weer met overgave induiken.
We vermeden tot hier zonder moeite het K-woord: de Klager. Wij nemen het ons voor, voor 2024, en ons publiek hopelijk ook: minder klagen, meer vragen. Met oprechte interesse voor uitleg en antwoord. We wensen publiek en journalistiek vrolijkheid en vrede tijdens de feestdagen, en een mooi nieuw(s)jaar.
Team Ombudsman
Margo Smit
Wytse Vellinga
Annelies Romers
Wilma de Weerd